El rock and roll no va néixer inesperadament. Es va
gestar als Estats Units des de la mateixa aparició del rhythm and blues,
després de la Segona Guerra Mundial. Musicalment consisteix
en l’accentuació rítmica regular sobre el segon i quart temps del compàs de
quatre i és l’electrificació instrumental del vell blues urbà.
El Rhythm and blues (R&B)
és un terme musical producte del màrqueting, introduït als Estats
Units el 1949 per Jerry Wexler des de la revista Billboard. Va ser definit com una barreja de jazz, gospel i blues.
El terme s'utilitzava inicialment per identificar
l'estil de música que combinava el format de blues de 12 compassos
i un tipus de boogie-woogie, que
més tard es convertiria en un element fonamental del rock and roll.
Viquipèdia
|
Altres estils van acompanyar el R&B en aquesta
evolució rítmica, especialment el jump blues -derivat
del Boogie-, que prefiguraria el que més tard seria el rock
and roll.
Saturday Night Fish Fry
Louis Jordan
Soft
Tiny Bradshaw
|
En el període 1949-1953, el
R&B experimenta una important crescuda en el “mercat negre” (mercat entre
la comunitat negra) fins a arribar al 96% dels hits de la música destinada a la població negra. Eren
temps aquells en que als estats Units existia un món musical per a negres (emissores de ràdio dedicades exclusivament a la música
negra i petits segells discogràfics) i un altre per a blancs.
Però el 1954 es produeix l’eclosió d’una nova generació
de joves nord-americans, que coincidirà amb l’ocàs del maccarthisme i la fi de la guerra de Corea.
Maccarthisme
Fins aleshores, la censura havia filtrat en el mercat
musical blanc qualsevol signe d’heterodòxia social, com per exemple la cançó original Surt del llit del jove Bill Haley que deia:
Portes una combinació
I el sol hi passa a través
Els meus ulls no poden creure
Que tot això sigui meu
....
En la versió per als blancs s’havia convertit en Surt de la cuina, i deia així:
Portes uns vestits
I els teus cabells cauen tan bé
Que sembles una apassionada
Però el meu cor és fred com el gel
...
Shake, Rattle and Roll
Bill Haley and his Comets
Fins el 1954 l’única manera de portar la música negra al
món dels blancs era fent-ne versions, anomenades “cover”.
El mateix Bill Haley es dedicava des de 1951 a fer covers d’èxits negres. El primer va ser Rock the Joint. L’original
era Rocket 88, de Jackie Brenston.
Rocket 88
Jackie Brenston
|
Rock the Joint.
Bill Haley
|
Una altre dels cover de l’època seria Pat Boone, un jove amb cara de nen, que va aconseguir un gran èxit amb les adaptacions d’Aint’t It Same de Fats Domino i de Tutti Frutti de Litle Richard abans que els propis autors.
Aint’t
It Same
|
Aint’t
It Same
Pat Boone
|
Tutti Frutti
Litle Richard
|
Tutti Frutti
Pat Boone
|
El 1952, quan el maccarthisme
apunta al seu final, el món de la música blanca, fet de còpies de música negra,
comença a agafar embranzida. Un disc-jockey
de Cleveland anomenat Alan Fred va
posar en marxa Moondog’s Rock and Roll
Party, un programa de ràdio que va tenir tant èxit que Fred es va animar a donar a conèixer en concerts públics les
figures negres de major acceptació en el món jove dels blancs.
Moondog (1954)
Alan Fred
Va ser en aquest moment que començà a agafar forma el rock’n’roll. Fou el mateix Alan Fred qui va unir les paraules rock i roll com a símbol de força i empenta. Era el city blues (blues urbà) el que havia evolucionat, i es just que recordem els noms
d’alguns dels protagonistes que van participar en aquest procés: Sonny Boy (John Lee) Williamson, arribat a Chicago els anys
30, i Muddy Watters, establert a
aquesta ciutat també als anys 30. Un dels grups llegendaris prendrà el nom d’una
cançó de Watters: The Rolling Stones.
I Been Dealing With The Devil
Sonny Boy (John Lee) Williamson
|
The Rolling Stones
Muddy Watters
|
Aquests artistes, juntament amb molts altres (Howlin’Wolf i John Lee Hooker entre els més famosos), serien el motor que conduiria la música negra al rock’n’roll. Però ningú va reconèixer en aquell moment el seu mèrit, va ser anys més tard, quan la revolució del rock and roll ja estava consolidada, que es va ressuscitar la història d’aquells vells músics llavors ja llegendaris.
Down In The Bottom
Howlin’Wolf
|
Boom Boom
John Lee Hooker
|
Bill Haley va tenir l’estranya sensibilitat de connectar amb el món del blues quan ningú es sentia atret per ell. Als 15 anys va fugir de casa per fundar el seu primer grup. El 1952 va compondre Rock beat in boogie, amb la que va tenir el seu primer èxit, però curiosament van ser The Esquire Boys els que la van gravar per primera vegada. Bill Haley & The Comets no ho van fer fins el 1955.
Rock beat in boogie
The Esquire
Boys
|
Rock beat in boogie
Bill Haley & The Comets
|
El 1952, Alan Fred
escolta la cançó Crazy man, crazy que acabava de gravar Bill Haley i la llança a la fama
a Ohio etiquetant-lo amb el nom de rock’n’roll, així comença una nova
era de la música americana
Crazy man, crazy
Bill Haley & The
Comets
Alan Fred es trasllada a Nova York i
segueix potenciant, ara amb més entusiasme, la nova música negra. És l’any
1954, Bill Haley, després de l’èxit
de Crazy man, crazy, firma per la
poderosa Decca que decideix impulsar-lo com a ídol. És llavor que grava Shake Rattle & Roll, (de la que ja hem parlat), cançó que li proporcionarà el
seu primer “Dics d’or”, encara que no aconsegueix ser el número 1 de les
llistes d’èxits. Serà amb Rock around the
Clock que ho aconseguirà. Val a dir que aquesta cançó és un cover de Let’s Rock Awhile de Goree Carter.
Let’s Rock Awhile
Goree Carter.
|
Rock around the Clock
Bill Haley & The Comets
|
Rock around the
Clock és un
cover de Let’s Rock Awhile de Goree Carter, però la interpretació de Bill Haley, com es pot veure, està molt influenciada per Move it on Over de Hank Williams de l’any 1947
Move it on Over (1947)
Hank Williams
Hank Williams
El Cerezo rosa
Pérez Prodo
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada