Un fet definitiu
marca aquest any i tota la història del pop: Elvis Presley, que amb 21 anys ja ha firmat amb la seva companyia
discogràfica –la RCA-, i grava el seu primer disc milionari, Heartbreak Hotel.
Heartbreak Hotel
Elvis Presley
Al
mateix temps que el rock’n’roll
comença a fer guanyar milions a les cases discogràfiques,
apareixen polítics que s’estranyen que aquesta “música de jungla” no estigués
perseguida per la llei. A les esglésies de totes les confessions, pastors i
sacerdots s’indignaven pels moviments obscens i descaradament sexuals de
cantants i ballarins. Va córrer el rumor que aquesta música formava part d’un complot
dirigit per la National
Association for the Advancement of Colored People (Associació Nacional per al Progrés
de les Persones de Color). Fins i tot Nat
King Cole, baladista gens vinculat al rock’n’roll
va ser sospitós de participar en aquest pla.
A Alabama es va
orquestrar un campanya en contra de la música negra i el rock. Els empresaris discogràfics, els de les grans companyies
nacionals, tots ells blancs, van considerar que el rock’n’roll coincidia amb la lluita dels negres pels drets civils.
El resultat va ser contundent: s'havia d'acabar amb el rock’n’roll.
Acabar però no matant-lo, sinó deformant-lo. A partir d’ara, fins i tot es
canviarà el nom; es dirà rock and roll. Tot seguit es
llançaren grans campanyes de promoció d’aquesta música que enlluernava als
joves i no escandalitzava els grans.
L'ASCAP (American
Society of Composers, Authors and Publishers (Societat Americana de Compositors, Autors i Editors) agrupava
els interessos de les grans companyies nacionals, mentre que la BMI (Broadcast Music Incorporated) representava
molts compositors i editors que fins aleshores havien estat ignorats, com les
petites marques discogràfiques, on hi figuraven les editores independents.
L'ASCAP es va enfrontar amb la BMI
amb totes les de guanyar. El resultat fou la pressió de l'ASCAP sobre editors i mitjans de comunicació per marginar els
discos “obscens” o “tant nocius com la droga”. El resultat va ser que s’estabilitzà
el progrés dels èxits de la música negra.
Les
emissores de ràdio col·laboraren en aquesta repressió, limitant les audicions
de discos de rock’n’roll i criticant
els discos anomenats “de jungla”. La
televisió encara va ser més dura: només acceptava cançons ensucrades i quan va
deixar actuar Elvis Presley en el show d’Ed Sullivan, la càmera l’enquadrava tota l'estona de
cintura cap amunt per evitar que es veiessin els moviments de malucs
considerats “perversos”.
Elvis Presley al Show d’Ed Sullivan /1957)
Lentament
van ser acceptats els músics nets, polits i ben vestits. També els cantants i grups
negres pulcres i de mentalitat “oncletomista” podien entrar en joc. Els textos
van deixar de reflectir la virulència inicial per parlar d’un món ideal per als joves. Fins i
tot, musicalment es va reprimir la força del 2n i 4t temps del compàs, mentre que les
cançons es quedaven amb un únic solo després de la segona estrofa.
La RCA havia aplicat la nova fórmula del rock and roll i seguiria
adaptant èxits del rock’n’roll, especialment de Little Richard (Rit ip up,
Long Tall Sally, Ready Teddy, Tutti Frutti), de qui Elvis era un fervent admirador.
Rit ip up
Little Richard
|
Rit ip up
Elvis Presley
|
Long Tall Sally
Little Richard
|
Long Tall Sally
Elvis Presley
|
Ready Teddy
Little Richard
|
Ready Teddy
Elvis Presley
|
Per voler respondre
l’ofensiva de la RCA, Capitol Records va
organitzar un concurs per trobar un rival digne d’Elvis. El guanyador va ser Gene
Vincent el primer disc del qual, Be-Bop-A-Lula va ser número 1. Després, qualificat com “esquerp i
patibulari” ja no li va tornar a somriure
la fortuna i va anar coneixent petits fracassos.
Be-Bop-A-Lula
Gene Vincent
El
guitarrista de Gene Vincent, Cliff Gallup, aportaria una peculiar
tècnica interpretativa que posteriorment seria font d’inspiració de molts
guitarristes del anys 60, entre ell George
Harrison.
Cliff's Gallup
Quan el productor
Sam Phillips perd a Elvis Presley per a la Sun Records no s’inquieta
massa perquè ja té a punt un successor: Carl Perkins, amb una imatge de noi rebel, aconseguiria fer de la seva primera cançó, Blue suede shoes, un hit i un disc d’or.
Carl Perkins
Blue suede shoes s’ha convertit en una de les
cançons més versionades de la història del rock
and roll. Amb adaptacions a estils ben diversos, alguna d’aquestes versions, com
la d’Elvis, va arribar a tenir més
èxit que la del mateix Perkins. Aquí
teniu una mostra d’aquesta diversitat, d’estils i també d’èpoques.
Elvis Presley
|
Albert king
|
Pee Wee King and His Band
|
Boyd Bennett and His Rockets
|
Johnny Cash
|
Eddie Cochran
|
Jim Lowe
|
Jerry Mercer
|
Buddy Holly
|
Cliff Richard
|
John Lennon
|
Paul McCartney i Eric
Clapton
|
Jimi Hendrix
|
Motorhead
|
Perkins havia sigut guitarrista de Johnny Cash , un altre dels artistes de Sam Phillips. Cash va començar a tenir èxit amb la Sun Records a partir de
1958, amb Iwalk the line, ballad of
teenage Queen i Guess things happen
that way.
Iwalk the line
Johnny Cash
|
Guess things happen that way
Johnny Cash
|
ballad of teenage Queen
Johnny Cash
|
Després, Johnny fitxaria per Columbia i
iniciaria una llarga etapa de cantant de balades líriques i s’erigí com a líder en la defensa dels presos i de les minories ètniques.
També
Capitol Records de Los Angeles intentaria tenir la rèplica a Little Richard, líder de Speciality Records, la companyia
rival de la ciutat. Es
deia Esquerita, un pianista i
cantant molt histriònic, d’actuacions frenètiques, a l’estil Little Richard, que no va tenir massa
sort en solitari però que col·laborà en moltes gravacions d’altres músics.
Hey Miss Lucy
Esquerita
|
Rockin' The Joint
Esquerita
|
Les
llistes d’èxits del 56, a part de l’aclaparadora presència de Presley, ens
tornen The Platters, ara amb The great pretender i My Prayer; Pat Boone amb I Almost Lost
My Mind i Singing the Blues; moltes
cançons de Little Richard, entre
elles Jenny Jenny, Keep a-knockin i Good Golly Miss Molly.
The great pretender
The Platters
|
My Prayer
The Platters
|
Almost Lost My Mind
Pat Boone
|
Singing the Blues
Pat Boone
|
Jenny Jenny
Little Richard
|
Keep a-knockin
Little Richard
|
Aquest
també és l’any de l’exitós debut de
Harry Belafonte, que va treure el calipso
en plena efervescència del rock and roll.
Belafonte amb Jamaica Forewell van posar la nota exòtica anticipant-se amb molts
anys l’interès per la música antillana.
Jamaica Forewell
Harry Belafonte
Harry Belafonte, músic, artista i activista
social de d’ascendència jamaicana encara que va néixer a Nova York.
És
conegut com “El rei del calipso” per
popularitzar aquest ritme afroantillà. Segurament la cançó més coneguda que
va cantar Belafonte, més que Jamaica Forewell, és Day-O (Banana Boat Song)
Banana
Boat Song
Harry Belafonte
Day-O (The Banana Boat
Song)" és una cançó folklòrica tradicional de Jamaica. És la cançó calipso més coneguda, té els seus orígens en les cançons de treball dels treballadors del moll, en
el torn de nit carregant bananes. La cançó explica que arriba la llum de l’alba,
s’ha acabat el torn de treball i els treballadors esperen la paga per tornar a casa.
La primera gravació és de 1954 a càrrec de Edric Connor and the Caribbeans, i la cançó es va titular Day
Dah Light.
. Day Dah Light
Edric Connor and the Caribbeans
L’any 1957, The Tarriers va gravar una versió ben
diferent, incorporant els cors d’una altra cançó popular jamaicana..
Day Dah Light
The Tarriers
|
Mentrestant,
a Gran Bretanya, Tommy Steele llança
les seves primeres cançons: Rock with the
caveman, Rock around the town, Rebel rock, i també canta cançons d'altres, com Singing the Blues i Come on let’s go.
Rock with the caveman
Tommy Steele
|
Rock around the town
Tommy Steele
|
Come on let’s go
Tommy Steele
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada