1955
Provocadors i teenagers
Provocadors i teenagers
El període
embrionari del rock’n'roll va esclatar de ple al 1955, no només gràcies a al
Rock del rellotge sinó també a noms com Little
Richard, Chuck Barry, Fats Domino, Pat Boone, The Drifters
o la sensual LaVern.
La industria discogràfica independent, la que va impulsar
el mercat de la música negra, va aconseguir tenir un
20% dels èxits del Top Ten americà
(llista dels 10 discos més venuts). Tenint en compte que la reacció de la
indústria blanca no tardaria en reaccionar, podríem considerar l’any 55 com el del
més pur rock’n’roll.
L’èxit del rock’n’roll
va estar recolzat per dos motors de vendes: les jukebox (responsable del 40% de les vendes) i les emissores de
ràdio, que s’obrien definitivament a la nova música amb programes Top 40.
Jukebox 1952
A Nova York, la firma Atlàntic, fundada set anys abans, s’imposava
com l’editora independent més pròspera, col·locant aquest any 16 discos seus en
el Top Ten negre gràcies a artistes
com King Curtis, Ivory Joe Hunter, LaVern Baker, Bobby Darin
o The Coasters.
Jeep's Blues
King
Curtis
|
A Tear Fell
Ivory
Joe Hunter
|
Tweedlee Dee by
LaVern Baker
|
Silly Willie
Bobby
Darin
|
Three Cool Cats
The
Coasters
|
A Chicago, però, hi havia dos músics que arrasarien amb
la seva fúria interpretativa: Chuck
Berry i Bo Didley.
Maybellene
Chuck Berry
|
Johnny B Goode
Chuck
Berry
|
I'm A Man
Bo
Diddley
|
Bo Didley
Bo Didley
|
A Los Angeles seria Little
Richard amb la firma “Speciality” i el cantant blanc Larry Williams, (que simbolitzaria el teenager
ideal), els que sobresortirien. Les cançons Slow Down, Bad boy i Dazzi Lizzi, de Williams
serien recreades anys més tard per The
Beatles.
Long Tall Sally
Little Richard
|
Little Richard's Boogie
Little Richard
|
Slow Down
Larry
Williams
|
Bad Boy
Larry
Williams
|
Dazzi Lizzi
Larry Williams
Dizzi Lizzi
The Beatles
|
A Memphis, seria la firma Sun la que provaria d’imposar el seu
jove Elvis Presley. El guitarrista del
grup d’Elvis, Scotty Moore, basava
el seu color musical en el country &
western blanc, comercialitzat amb el nom de hillbilly. La barreja de rock
i hillbilly donarà lloc al rockabilly, que no només va practicar Elvis sinó una munió d’intèrprets,
també el mateix Haley.
Mystery Train
Scotty Moore
Resumint, en aquests primers anys de rock’n’roll, el panorama a Estats Units d’Amèrica era aquest:
Localitat
|
Discogràfica
|
Artistes
|
Nova
York
|
Atlàntic
Records
|
King Curtis,
Ivory Joe Hunter
LaVern
Baker
Bobby Darin
The Coasters
|
Chicago
|
Ches Records
|
Chuck Berry
Bo Didley
|
Los
Angeles
|
Speciality
Records
|
Larry Williams
Little Richard
|
Memphis
|
Sun
Records
|
Elvis Presley (1954)
|
Nashville
|
RCA Victor
|
Elvis Presley (1956)
|
Nova
Orleans
|
Imperial
Records
després
seria
Liber
Recordsyi
|
Fats Domino
|
Chuck Berry va ser l’altra cara de la
moneda d’Elvis. Era un provocador
que escandalitzava la gent i que sabia com impactar en les noietes de quinze
anys. Va inventar el popular “pas de l’ànec”, que es convertiria en un tret característic
en les seves actuacions. Ell explica que aquest peculiar numeret escènic va
sorgir per casualitat, per intentar amagar el vestit que portava arrugat en una actuació, un dia que no havia pogut planxar-se prèviament la roba.
Nadine
Chuck Berry
Berry va connectar de seguida amb
els més joves, des del dia que Muddy
Waters va recomanar la Chess Records
que l’escoltessin. Va comprendre que havia de dedicar-se als teenagers. Va gravar la llegendària Maybelline, amb un ritme al límit del
que estava permès, que va triomfar en gran part gràcies a la insistent publicitat del seu
mànager Alan Freed.
Maybellene escrita per
Chuck Barry, és, en part, una
adaptació de l'antiga melodia Ida Red que es va fer famosa al 1938 en
la versió de Bob Wills.
Ida
Red
Bob
Wills
La
cançó de Berry explica una carrera de hod rod i la història d'una amor
trencat. Es descriu la carrera d’un noi conduint un Ford V8 perseguint una noia infidel en el seu Cadillac Coupe DeVille.
Els hot rods són els cotxes antics clàssics dels EEUU amb motors trucats per corre
a més velocitat.
Es molt il·lustrativa d’aquesta
època la singular pel·lícula American Graffiti (1973)
de George Lucas.
American Graffiti
|
Els temes de Berry parlaven de paradisos juvenils
i adolescents, però ben aviat les seves cançons van anar perdent la brutalitat rítmica
inicial per acomodar-se a les exigències del mercat blanc, que oferia elevades
xifres de vendes.
Bo Didley, també a Chicago, va ser una
altra figura decisiva en el món del rock’n’roll,
no tant pel seu èxit personal i popularitat com per la influència que va exercir sobre altres artistes: per exemple Buddy
Holly, més tard Rolling Stones i
fins i tot The Clash, banda punk de finals dels 70.
Should I Stay or Should I Go
The Clash
La música de Didley es caracteritza per un ritme molt sincopat d’arrel africana, amb una percussió molt primitiva, que va seduir als blancs
perquè era molt fàcil de ballar.
Pretty Thing
Bo
Diddley
Per altra part, a Los Angeles es despertava l’huracà Little Richard. Als 16 anys va compondre Tutti Frutti amb la que va
guanyar un concurs de cançons rítmiques. Anys més tard, uns productors el van
animar a ressuscitar la cançó i amb ella entrà en l’estil dance blues que Huey “Piano”
havia popularitzat, un estil molt proper al jump-boogie-blues.
Huey 'Piano' Smith & his Clowns
Little Richard representa l’intèrpret més salvatge d’aquesta
època, amb els seus crits, les seves cançons inintel·ligibles i la seva
vestimenta provocadora que, amb el pas del temps, s’aniria complicant.
Lucille (1957)
Little Richard
Els historiadors han sigut una mica cruels amb Fats Domino. Recorden el paper de pioner abans del 55 i li retreuen
les concessions fetes a la Imperial,
la seva casa discogràfica, per no perdre l’ona en el món dels èxits. Fats Domino, nascut a Nova Orleans, fou
un símbol dels artistes del gueto que intenten congraciar-se amb el blancs. Pianista
i cantant amb una tècnica derivada del dixieland
de la seva terra, havia venut un milió de còpies de The fat man el 1949.
The Fat Man (1949)
Fats Domino
L’any 1955 gravaria All by miself,
I can’t
go on i Ain’t that a shame que li
farien vendre més de 20 milions de discos
en el curt període que va del 1957 a 1962, quan arriba el twist que faria decaure ràpidament la seva
estrella.
All By Myself
Fats Domino
|
I Can’t Go On
Fats Domino
|
Amb semblants herois sortint a les antenes de ràdio, amb una pel·lícula The Blackboard Jungle amb música rock,
la febre del microsolc (que va aparèixer el 1948), la nova generació desplaça fàcilment del panorama musical els crooners –cantants melòdics- i les orquestres, per donar pas a aquella torrentera, encara
poc explicable, que provoca rebuig a les mentalitats més retrògrades.
La jungla de les pissarres (Blackboard Jungle) és una pel·lícula estatunidenca
dirigida per Richard
Brooks, estrenada el 1955 i basada en una novel·la
original d'Evan Hunter.
Blackboard Jungle
|
Els Consell de Ciutadans, organitzacions d’extrema dreta, de supremacia
blanca, es van formar sobretot per oposar-se a la integració racial als EEUU. Asa Carter, el secretari de Northon Alabama White
Citizens Coucil, va
declarar: “A través del rock’n’roll l’home blanc queda rebaixat
al nivell inferior de l’home negre. El rock’n’roll
és part integrant d’un complot per minar la moral de la joventut del nostre
país. Té caràcter sexual, immoral, i és el millor camí per fusionar les dues
races.”
Asa
Carter
Moltes altres coses passaven
el 1955 en el món musical, entre elles, la irrupció de Pat Boone, descendent
del llegendari explorador Daniel Boone. Uns anys més tard, al 1964, la cadena americana NBC va emetre una sèrie televisiva de 165 episodis dedicada a Daniel Boone.
Daniel
Boone (1964)
Pat Boone comença a aparèixer amb regularitat al show televisiu d’Arthur Godfrey, on
un any abans havia fracassat el debutant Elvis Presley.
Love Letters In The Sand
Pat Boone
Pat Boone va tenir nombrosos èxits al
llarg de la seva carrera, destacant Speedy
González, tema que va ser versionat per molts cantants dels anys 60.
Speedy González (1962)
Pat Boone
La cançó Speedy González
escrita per Ethel Lee, Buddy Kaye i David
Hess, va ser gravada inicialment per David
Dante l’any 1961, però no va tenir gaire èxit. Pat Boone en va comprar els drets i la convertí en un èxit mundial.
Speedy Gonzales (1961)
David Dante
La cançó està dedicada al ratolí
de la Warner Bros, “el ratolí més
ràpid de tot Mèxic”
Speedy Gonzales
Warner
Bros. Classic Cartoon Characters
|
També el 1955 es dóna a conèixer un jove músic negre establert a Florida
que ha après a tocar el piano ell tot sol, es diu Ray Charles, i aquest any grava
el seu primer gran èxit I got a woman.
Cec des dels 6 anys, orfe des dels 15, s’entrega a la passió de la música:
jazz, balades, imitant Nat King Cole
i després R&B. La seva fama aniria creixent fins el 1949, amb el seu millor
èxit Wath’d i Say, la cançó més
versionada de tota l’era.
I got a woman
Ray Charles
Wath’d i Say
Ray Charles
Un
inici encara més espectacular va ser el de The
Platters a finals d’any, gravant el llegendari Only you, que en realitat era un cover d’un vell tema del grup blanc
The Hilltoppers. Seria el primer del
seus 12 hits, quatre dels quals arribarien al número 1.
Only You
The Hilltoppers.
|
Only You
The Platters
|
La fundadora de The Platters va ser Zolda Taylor a l’edat de 15 anys, i van
aconseguir els seus primers impactes, en gran part, gràcies a la participació de l’excepcional
tenor Tony Williams.
Un
altre grup exitós d’aquell moment fou The
Drifters, col·locant molt bé la seva cançó Money Honey gràcies a la veu de Clyde McPhatter. El seu èxit duraria només fins el 1958,
aconseguint-ne abans un altre: Ruby
Baby.
Money Honey
The Drifters
|
Ruby Baby
The Drifters
|
L’any s’acabava amb una petita convulsió: arriba Around the Clock a Anglaterra, desbancant
èxits com Mombo italiano, Cirerer rosa,
Estranys en el paradís, L’home de Laramie i Hernando’s Hideaway, totes elles provinents del món del cinema.
Mambo italiano
Rosemary Clooney
|
Stranger In Paradise
(de les
danses polovstianes, de Borodín)
Tony Martin
|
The Man From Laramie
Jimmy Young
|
Hernando's Hideaway
Carol Haney
|
En
aquells moments, en un hospital de Londres un jove mariner s’avorreix mentre es
recupera d’una malaltia: es diu Tommy
Steele; un company de l’hospital li ensenya a tocar la guitarra, i, fascinat, decideix dedicar-se a la música. Serà l’impulsor del rock’n’roll a Europa.
Tommy Steele
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada