1963
El so Liverpool s'imposa
El termòmetre del hit-parade marca el
significatiu pes de The Beatles en aquests
anys d’eclosió del nou rock. Des que From Me To You va entrar a
les llistes el mes de maig, els Beatles van ocupar el núm.1
durant 16 setmanes de les que quedaven fins a final d'any.
Setmanes
núm.1 a Anglaterra
(Maig
– Desembre de 1963)
|
|
The Beatles
|
16
|
Gerry & The Pacemakers
|
12
|
Cliff Richard
|
5
|
The Shadows
|
2
|
Elvis Presley
|
1
|
Mentre que a Estats Units dequeia Elvis (no va aconseguir ni un núm.1) i apareixien altres noms
desconeguts, a Anglaterra les coses semblaven clares: Gerry & The Pacemakers i Billy
J. Kramer & The Dakotas formaven equip al voltant del Liverpool Sound juntament amb The Beatles. Els produïa el mateix mànager, Brian Epstein.
Gerry & The
Pacemakers
van estar un més a la capçalera de les llistes amb el seu primer single How do you do it? (vegeu 1963-II) fins que el va ocupar From me tou
you de The Beatles, però el següent single de Gerry & The Pacemakers I like
it tornaria a liderar les llistes d’èxits.
I like
Gerry & The Pacemakers
I després vindria la ja mencionada You’ll never Walk alone, popularitzada com a himne del Liverpool
Football Club (vegeu 1963-II). Fins i tot aquesta frase, Mai no caminaràs sol, ha
quedat impresa a l’escut del club.
Per altra banda, Brian
Epstein també va fitxar Billy J.
Kramer, que havia vingut de Manchester. Li va buscar un grup, els Dakotas, i va convèncer a Lennon i MacCartney de que
composessin algunes cançons per a ells. La primera cançó fou Do you want to know a
secret (vegeu 1963-II) que
arribaria al número 2.
La segona cançó de
Billy J. Kramer & The Dakotas va ser Bad to me, també de Lennon
i MacCartney, que els portaria al
número 1 de les llistes durant tres setmanes, fins que va ser desbancada per She Love you.
Bad to me
Billy J. Kramer & The Dakotas
Kramer i els Dakotas encara tindrien un altra èxit excepcional, al 1964 amb la
cançó Little Children, abans que el
1965 el grup es dissolgués definitivament.
Little Children
Billy J. Kramer & The Dakotas
Un
altre dels grups de Liverpool que va provar fortuna, i la va encertar, va ser The Searchers. Liverpool era una fàbrica de música i d'èxits, un efervescent món que sorprenia
per la capacitat de produir aquella nova música que tenia de tot: arrels de rhythm & blues, molt rock and roll i una fantasia desbordant.
La majoria dels èxits de The Searchers, (un de tants grups que freqüentaven el Cavern), eren versions de temes populars d’altres artistes: Needles and
Pins i When You Walk in the Room de Jackie
DeShannon; Sweets for My Sweet de
The Driftes; Don't Throw Your Love Away de The Orlons; Love Potion No.9 de The Clovers.
Needles and
Pins
The Searchers
|
You Walk in
the Room
The Searchers
|
Sweets for
My Sweet
The Searchers
|
Don't Throw Your Love Away
The Searchers
|
Love Potion No.9
The Searchers
|
Sugar and Spice
The Searchers
|
La
llista de grups de l'escena Merseybeat (revista musical al
voltant de la qual s’hi reunien tots els grups beat) es faria interminable. Hi trobem Freddie & The Dreamers, Billie Davies, Mike Berry & the Outlaws i Brian
Poole & the Tremeloes.
I'm telling you now (1963)
Freddie & The Dreamers
|
Tell him
Billie Davies
|
||
Don't You Think It's
Time
Mike Berry & the Outlaws
|
Do You Love Me
Brian Poole & the Tremeloes.
|
||
The Tremeloes -que més tard veurien créixer
la seva fama-, van començar amb un cover del Twist
and
shout amb una clara intencionalitat comercial, característica que els marcaria
com a grup.
Un
altre grup, format per un ex Tornados
i dos ex Shadows, es van dedicar al rock instrumental, esforçant-se per
mantenir les formes cuidades i netes que abans els havia caracteritzat. Van
aconseguir un bon èxit amb Scarlett O’Hara,
que seria versionada per moltes orquestres convertint-se en un clàssic pop.
Scarlett O' Hara
Jet
Harris and Tony Meehan
Aquests grups, fins i tot ajuntant-los tots, no podien fer ombra a l’esplendor
dels Beatles, però, The Hollies que venien de Manchester i sobretot Davi Clarck Five de Tottenham, al nord
de Londres, si que van assaltar
perillosament la fortalesa Beatles.
Glad All Over
Davi Clarck
Five
|
Because
Davi Clarck Five
|
Bits and Pieces
Davi Clarck
Five
|
Catch Us if You can
Davi Clarck Five
|
The Hollies, van tenir una llarga carrera artística i en 10 anys només els Beatles
i els Stones els van superar en
vendes en aquella època. El grup el va fundar Graham Nash, que més tard
formaria part del supergrup Crosby, Stills & Nash.
De seguida es van distingir
per les boniques cançons, carregades d’harmonies vocals i d’una riquesa
instrumental notable. El tema més popular seria I’m alive, juntament amb If
need someone de George Harrison,
cosa que va molestar els altres Beatles.
I’m alive
The Hollies
|
If need someone
The
Hollies
|
Just One Look
The Hollies
|
We're Through
The
Hollies
|
Però, mentre tot això passava al Regne Unit, als Estats Units es viu encara
l’onada de Phil Spector i la pujada de Beach
Boys, The Four Seasons, el
retorn de Bo Diddley i la
revitalització del folk amb Peter, Paul
and Mary, Joan Baez, Bob Dylan i un grapat de nous artistes
que comencen a cantar a les universitats.
Spector aconseguiria amb The Ronettes i The Chiffons un prestigi mundial indiscutible. La primavera del 63,
la cançó He’s so fine, que cantaven The
Chiffons, va ser núm.1 durant quatre setmanes. Per cert, el 1971 es va
acusar a George
Harrison de plagiar He’s so fine amb la cançó My Sweet Lord.
He´s So Fine
The Chiffons
|
My Sweet Lord
George Harrison
|
El serial
seguí, i el 1975, The Cliffons gravaria una versió de My Sweet Lord intentant capitalitzar la publicitat generada per la
demanda. Harrison va contestar amb This Song.
|
The Lonely
Bull
Herb Alpert & The Tijuana Brass
|
Acapulco 1922 (1962)
Herb Alpert & The Tijuana Brass
|
Stevie Wonder (Steveland
Morris), va ser el descobriment de l’any de la Tamla Motown. Vivia a
Detroit i ja de ben petit es va aficionar al jazz, als 11 anys tocava el piano,
la bateria, els bongos i l’harmònica. Als 12 anys, després de sentir-lo tocar l’harmònica,
el fitxen els de la Tamla. Als 13 grava Fingertips, que, en la seva segona part, arribaria al núm.1 a l’estiu
del 63.
Fingertips (2a part)
Stevie Wonder
L’últim
artista de l’any seria Rufus Thomas,
un defensor acèrrim del R&B que va començar la seva carrera com a ballarí
de claqué, intèrpret de vodevil i més tard de Disc-Jockey a un emissora de
ràdio. Es va fer popular l’any 63 a partir de Walking The Dog, però la seva experiència com a cantant de rhythm
and blues es remunta molts anys enrere. Segona la Comissió de Blues del Mississipí
“Rufus representava l’esperit de Memphis, segurament més que cap altre artista,
des del principi dels anys quaranta fins la seva mort...”
Bear Cat (1953)
Rufus Thomas
|
Walking The Dog (1963)
Rufus Thomas
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada