1960
Spector inventa “El mur de so”
La
gran olla on es cou el rock augmenta
el seu grau d’ebullició. Des de fora sembla que tot segueix igual, però el
mateix rock and roll sembla entrar en
una crisi.
Aquest
mateix any 1960 veurem simultàniament l’arribada de Phil Spector, la fundació de la Tamla
Motown, el debut de Joan Baez,
la rivalitat entre rokers i mods a Anglaterra i els primers grups de
rock and roll a Espanya.
En
el món discogràfic es destapa el cas Payola.
Aquesta paraula es la contracció del verb pay
(pagar) i la paraula Victrola
(fonògraf de la RCA Victor). És el mateix que pay to play, pagar per emetre. En els anys anteriors (es diu que
des dels anys 20) les cases discogràfiques s’havien acostumat a pagar als disjockeys de les emissores de ràdio per
l’emissió dels seus discos. Lògicament les editores més potents imposaven
sempre les seves cançons. Quan va sortir a la llum tota aquesta corrupció es
van veure afectats molts locutors i presentadors, fins i tot Alan Fredd va quedar en evidència.
Mentre
els Beatles, encara uns desconeguts,
fan la seva primera visita a Hamburg, Elvis
ha retornat del servei militar. El coronel Parker
li prepara una campanya de recuperació popular i Elvis aconsegueix imposar “It’s
now or never” i Are you lonesome
tonight” en el número 1.
It’s now or never
Elvis Presley
|
Are you lonesome tonight
Elvis Presley
|
És una època d’esplendor per a Ray Charles que aquest any trauria Georgia
on my mind, pels Everly amb Cathy’s clown, per a Sam Cooke, pel veterà Fats Domino, i pels nous Drifters.
Georgia on my mind
Ray Charles
|
Cathy’s clown
Everly Brorhers
|
Els Drufters van començar
a agradar gràcies als arranjaments carregats de violins. El seu cantant era Ben E. King, que, de la mà de Phil Spector, aconseguiria imposar aquest
any el versionadíssim Spanish Harlem
i el 62 Stand by me, que després
cantaria Celentano (Pregheró) i més tard John Lennon.
Spanish Harlem
Ben E.King
|
Stand by me
Ben E.King
|
Spector va crear la “fórmula màgica”,
que utilitzaria massivament en tots els seus productes musicals, especialment a
partir del 61, quan fundaria la seva pròpia editorial, la Philles Records. Disposava
d’una gran orquestra a la que feia interpretar diversos arranjaments sobre una
mateixa cançó, sobre impressionant-los en una gravació a base de re-recording. Darrera
aquesta “mur de so”, així es va batejar aquest efecte, es trobava la veu o
veus dels intèrprets.
La
“era Spector” va durar molts anys, el seu recurs va ser copiat i va donar molts
milions. Entre les primeres protegides de Spector
figuren The Shirelles (primer grup musical femení), The Crysrals (perfeccionament de les anteriors), les llegendàries Ronettes, Gladys Knight and the Pips i Little
Eva.
Boys (1960)
The Shirelles
|
|
Da Doo Ron Ron
The
Crysrals
|
Be My Baby
The Ronettes
|
Gladys Knight and the Pips
|
The Locomotion
Little Eva
|
Un
altre productor amb un futur rutilant també debutaria aquest any. Berri Gordy, ex boxador, ex paleta, ex entapissador
de cotxes. Quan tenia 26 anys fundà la Motown, que és la contracció de
Motor-Town en referència a Detroit, la ciutat de les fàbriques de cotxes. També
se’n dirà “so Detroit” o “música marró”, barreja de rock’n’roll ensucrat i una
mica de góspel.
Berri Gordy
Els
analistes de la Motown han criticat Gordy d’haver creat un univers musical
artificial, ja que els seus discos mai van reflectir el dur món on viuen els
negres, als barris marginals de la ciutat de Detoit en ínfimes condicions. Les
seves cançons mai parlen els seus problemes i la seva música és com un narcòtic
per a un món de misèria.
My Girl i Get Ready
The Temptations
La
Motown, però, seria la primera firma
creada per un negre que aconseguiria un èxit rotund. Hi ha qui diu que va ser
gràcies a l’efecte d’eco que evocava el so de les esglésies, no en va Gordy es sentia molt influenciat pel
reverend Franklin, el pare d’Aretha Franklin.
Reverend C.L. Franklin
El Detroit Sound, on tambors, congues i picar
de mans remarcaven el ritme i els violins i el baix destacaven la melodia,
seria l’estil uniformat i obligatori per a tots aquells que volguessin
entrar a l’escuderia de la Motown,
les grans estrelles dels propers anys.
Una altra figura
important debutava aquell 1960, era una jova estudiant de 18 anys, a qui els
companys havien ajudat a recaptat diners per pagar-se el viatge a Newport, al
festival de folk on hi havien actuat Pete Seeger i John Lee Hooker. Aquesta jove es
deia Joan Baez.
Ballad of Mary Hamilton
Joan Baez
|
Festival de Folk de Newport 1963
|
Joan Baez va enregistrar House of The Rising Sun l'any 1959-60. Molta gent creu
que aquesta cançó és del grup britànic The
Animals perquè segurament és la versió més coneguda, però en realitat és d’origen i autor desconegut.
|
|
House of The Rising Sun, (1960)
Joan Baez
|
|
: House Of The Rising Sun (1933)
Tom
Clarence Ashley & Gwen Foster
|
The house of rising sun (1938)
Roy
Acuff
|
House
Of The Rising Sun (1944)
Josh White
|
House Of The Rising Sun(1962)
Bob Dylan
|
The
house of rising sun (1964)
The
Animals
|
La casa del sol naixent (1965)
Els Dracs
|
Roy Orbison, un altre dels artistes de Sam Philips, començaria aquest mateix 1960 un seguit d’anys exitosos amb la conegudíssima Only the lonely, i seguiria posteriorment amb Crying i Dream baby, entre altres èxits. Algú ha dit que la veu d’Orbison és una de les millors veus del rock de tots els temps.
Only the lonely
Roy Orbison
|
|
Crying
Roy Orbison
|
Dream baby
Roy Orbison
|
Un
jove rocker negre amb força ganxo, de nom artístic Chubby Checker va ser presentat al famós programa televisiu Highscool de Dick Clark, Va cantar un cover de Hank Ballard titulat The
Twist. Amb aquesta cançó Checker
va crear un ball que va tenir escassa acceptació al principi. Hauria d’esperar
a 1962 quan, inexplicablement, va començar a causar furor a tot el món. Així
i tot, la cançó arribaria al núm.1 ja aquest any 60.
The Twist
Hank
Ballard
|
The Twist
Chubby
Checker
(Al Show de Dick Clark)
|
La
resposta al twist seria un invent musical d’Al Brown Tunxetoppers titulat Madison
i que Ray Byant va seguir amb The Madison Time. Però les dues danses, tant el Twist
com el Madison, haurien d’esperar un
parell d’anys per provocar el deliri.
The Madison (1960)
Al
Brown's Tunxetoppers
|
The Madison Time
The Ray
Bryant Combo
|
D'altra banda, l’autor de molts del èxits de Ricky Nelson, el rocker Johnny
Burnette, deixa el rock per passar-se a les balades per a adolescents i
marcar-se dos inoblidables temes: Dreamin
i You are sixteen.
Dreamin
Johnny
Burnette
|
You're sixteen
Johnny Burnette
|
Una vida artística molt més llarga tindria la jove parella Ike & Tina Turner que emergeix, amb el seu estil ple d’energia, amb A fool
in Love. Ike Turner es va casar
amb Annie, que passà a dir-se Tina Turner, i la parella aguantaria molts anys a primera fila del panorama rocker.
A Fool In Love
Ike & Tina Turner
Ike Turner era un excel·lent pianista de
R&B que havia treballat fins aleshores amb B.B.King i Howlin Wolf entre altres bluesmen.
Matchbox
Ike Turner
La
història del rock està plena de vides
artístiques més o menys efímeres que configuren el gruix, l’empenta i la
potència del moviment musical i del negoci discogràfic. Alguns d’aquest noms
tindran un cert èxit i durant uns anys seran presents en el panorama musical, altres, en
canvi, trauran el cap amb un o dos temes exitosos i desapareixeran.
|
No
és el cas de Brenda Lee, una cantant
i artista de llarga carrera que aquí podem veure en una de les primeres actuacions, quan tenia només 8
anys.
Jambalaya
Brenda
Lee
|
|
Dynamite
Brenda
Lee
|
Little Jonah
Brenda
Lee
|
A Anglaterra neix la rivalitat rockers-mods. Està
molt estesa la creença que tant mods
com els seus rivals els rockers van
sorgir a partir dels Teddy Boys, una
subcultura que va florir a Anglaterra als 1950. Els Teddy Boys estaven influïts pel rock
n 'roll nord-americà, vestien en estil eduardià, amb les seves levites i lluïen pentinats pompadour o quiff. Contra els rockers i les seves jaquetes de cuir, les seves cadenes i
motos rutilants, apareixen els mods,
els moderns, sofisticats, pulcres, elegants, amb els cabells curts i les seves scooters.
Teddy Boy
|
|
Rockers
|
Mods
|
La imatge dels mods coincidia amb la dels Shadows, amb el seu Apache,
que sortiria el juliol d’aquell any. Aquest tema instrumental es convertiria
en la lliçó ineludible pels aspirants a guitarristes. Apache enlluernaria per la seva força i senzillesa, eclipsant fins
i tot a Cliff Richard.
Apache
The Shadows
Amb
Apache el guitarrista Hnak Marvin enterra l’estil
Skiffle i consagra el preciosisme al
puntejat, que marcaria les guitarres dels anys 60. Ni més ni menys que 12
números 1 aconseguirien The Shadows
entre el 60 i el 63, entre ells Apache,
Kon Tiki, Dance on, Wonderful Land i Foot tapper.
Kon Tiki
The Shadows
|
Dance on
The Shadows
|
Wonderful Land
The Shadows
|
Foot tapper
The Shadows
|
Per la seva banda, els seu company Cliff Richard aconseguiria nous
impactes. Ara amb The Young ones i Sumer Holliday, dos temes que
mantindrien la febre de les fans i que donaria títol, més tard, a dues pel·lícules
homònimes
The Young ones
Cliff
Richard & The Shadows
|
The Young ones (film)
|
Sumer Holliday
Cliff
Richaed
|
Sumer Holliday (film)
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada