Bob Dylan
El dit a la llaga
“Quantes vegades han de volar les bales de canó abans de prohibir-les per
sempre?” Aquestes paraules i els versos que completen Blowin’in the wind causarien impacte el 1963. La cantaven el trio Peter, Paul & Mary, uns
dels impulsors del renascut folk. Però la lletra i la música eren de Robert Zimmerman, més conegut per Bob Dylan. La “era Dylan” es posava en
marxa al mateix temps i en paral·lel a la “’era Beatles”
Dylan va néixer a
Minnesota el 1941 en una família jueva. Als
12 anys es compra la primera guitarra i s’apassiona amb el rock’n’roll i el rhythm
& blues. Al 1959 entra a la universitat de Minnesota on descobreix que
els estudiants estan organitzats en un moviment de protesta que connecta amb un
corrent de recuperació de la música
folk.
Estat de Minnesota
Els seus amics li fan escoltar discos de les grans figures
del folk: Pete Seeger, Cisco Houston, Jack Elliot i, especialment, Woody
Guthrie.
If I Had a Hammer
Pete Seeger
|
Saint James Infirmary
Cisco Houston
|
Salty Dog
Jack Elliot
|
This Land Is Your Land
Woody Guthrie
|
Dylan llegeix la
biografia de Guthrie i queda tant impressionat
que decideix conèixer-lo en persona. En aquell moment Woody Guthrie està ingressat en un hospital i Bob Dylan el visita regularment. Neix així una forta amistat entre
ells, de tal manera que li dedica la primera cançó oficial: Song to Woody.
Song to Woody
Bob Dylan
Guthrie
el va presentar a la família Gleason,
que cada diumenge rebien a casa seva les grans figures del folk.
Gleason
Home Tape
1. San Francisco Bay
2. Jesus Met The Woman At The Well
3. Gypsy Davey
4. Pastures Of Plenty
5. Trail Of The Buffalo
6.Jesse James
7. Riding In My Car
8.Southern Cannonball
9.Bring Me Back My Blue Eyed Boy
10.Remember Me
|
Aquesta cinta, coneguda com Gleason Home Tape, va ser gravada a casa de Bob i Sid Gleason al febrer de 1961. Llavors Dylan era un jove de 19 anys que acabava d’arribar a Nova Jersey per visitar un convalescent Woody Guthrie a l’hospital. |
El 1962, Dave van
Ronck, cantant de folk, acull a casa seva a Dylan, a qui ajuda musicalment i materialment. La resposta de Dylan va ser unes quantes ingratituds envers
ells, començant per gravar la cançó The House
of the rising sun que justament Van
Ronk estava preparant pel seu proper disc.
The House of
the rising sun
Dave van
Ronck
Les
primeres actuacions públiques del cantant van ser al The Commors, al Glaslight Hous
i al cafè Wha?, acompanyant en algunes ocasions a Big Joe William, Harry
Belafonte o a Fred Neil. En una
ocasió, fins i tot va actuar de teloner del gran mestre John Lee Hooker.
He Was A Friend Of Mine (Gaslight Cafe, 1961)
Bob
Dylan
|
Aquí
podem escoltar un Bob Dylan de 20
anys en una increïble interpretació enregistrada el setembre de 1961 al cafè
Gaslight a Greenwich Village a Nova York. Els enregistraments, d'una gran qualitat, existeixen gràcies a Dave Van Ronk i la seva esposa.
|
Riding
In My Car(Gaslight Cafe, 1961)
Bob Dylan
Bob Dylan
A
finals de la dècada dels 50, Greenwich Village, al centre de Manhattan, tenia probablement
la quantitat més gran de bars, clubs i cafès d’Amèrica del Nord. Allà es reunien
artistes, intel·lectuals, músics de jazz, de blues i de folk. La majoria
de locals celebraven una nit setmanal en la que músics i compositors emergents tenien l’oportunitat
de mostrar els seus treballs a l’escenari.
This Land Is Your Land
(Live From The Cafe Wha? 1962)
Jay & The Americans
Fred Neil, va ser un músic habitual en l’escena de
Greenwich Village de principis dels 60. Fred
mai va arribar a ser molt popular fora del Village, simplement perquè no
encaixava en el món comercial, però va influenciar a molt músics joves. El
1966 escriuria la seva cançó més famosa, Everybody's
Talkin', però seria la versió de Harry
Nilsson, el 1969, la que es convertiria en un èxit mundial.
Everybody's
Talkin'
Fred Neil
|
Everybody's
Talkin'
Harry Nilsson
|
Richard Fariña, un dels amics de Dylan que
freqüentaven aquests cercles i que posteriorment es casaria amb Mimi, la germana de Joan Baez, li va presentar John Hammond, un dels dirigents de l’editora
discogràfica CBS (Columbia).
The Swallow Song
Richard & Mimi Fariña
Hammond li ofereix el primer
contracte a Dylan, i en dues sessions
enllesteix el seu primer disc: Bob Dylan.
You're No Good (1962)
Bob Dylan
A finals del 62 i principis
del 63, Bob Dylan va realitzar més d’una
dotzena de gravacions en sessions patrocinades per la revista de folk . A l’octubre del 63, tres d’aquestes cançons van aparèixer en un disc
recopilatori de Broadside / Folkways LP Broadside Ballads, vol. 1
sota el pseudònim de Blind Boy
Grunt.
John Brown
Blind Boy Grunt
|
Only a Hobo
Blind Boy Grunt
|
Talking
Devil
Blind Boy Grunt
L’àlbum també incloïa una composició de Dylan Let Me Die in My
Footsteps, en la que Huppy Traum
cantava i Dylan tocava la guitarra i
feia una veu d’acompanyament.
Let Me Die In My Footsteps
Happy Traum
Segurament Dylan va fer servir el pseudònim Blind Boy Grunt per evitar problemas contractuals, ja que acabava
de firmar amb Columbia Records, però no va ser l’única vegada
que l'utilitzà. A principis del 63 Dylan
col·laborà amb l’harmònica i veu d’acompanyament a un àlbum gravat per companys
seus de folk, Richard Fariña i Eric von Schmidt; quan el disc va
sortir el 1967, la seva intervenció s’atribuïa a Blind Boy Grunt
Eric Von Schmidt, Dick Farina, Blind Boy Grunt
Broadside
Broadside és una petita publicació en edició
ciclostilada fundada l’any 1962 per Sis
Cunningham i el seu marit Gordin
Friesen. Dedicada a la música popular, va promoure publicacions de
partitures i gravacions de cançons de cantants especialment de música folk. Tal
com s’explica en el primer número, la revista es centre en els temes d’actualitat.
“Les cançons d'actualitat han estat una part important de la música
d'Estats Units des dels primers dies colonials. Avui en dia, moltes persones a
tot el país estan escrivint cançons d'actualitat, i l'única manera de saber si
una cançó és bona és donar-li una àmplia difusió i deixar que els cantants i
els oients decideixin per si mateixos. L'objectiu de Broadside no és tant seleccionar i decidir, com fer circular tantes cançons com sigui
possible i treure-les el més ràpid possible. El nostre programa requereix una
publicació dues vegades al mes, això dependrà principalment dels compositors
contribuents. És possible que Broadside
mai publiqui una cançó que pugui dir-se "cançó popular". Però
recordem que moltes de les nostres millors cançons populars van ser cançons
d'actualitat en el seu inici. Pocs negarien la bellesa i el valor durador
d'algunes de les cançons de Woody
Guthrie. Vella o nova, "una bona cançó només pot fer el bé".
|
Aquest
mateix any Bob Dylan compondria Blowin’in the wind. Tot i l'extraordinari èxit de la cançó, la versió de Peter, Paul & Mary va ser molt més popular que la del mateix Dylan (vegeu1962-II).
Des del seu
concert en el Chapter Hall del 1961, davant de 53 espectadors, fins la seva actuació en el Town
Hall el 1963, Dylan ha pujat com l’escuma. A
Town Hall ha enlluernat literalment l’auditori.
Bob Dylan en el Arnegie
Chapter Hall in New York City (04/11/1961)
|
Bob
Dylan en el Town Hall in New York City (12/04/1963)
|
El
seu aire desendreçat, la seva veu feridora i l’aspecte de jove indefens, de
lluitador solitari i de rodamón s’ha imposat a les actituds més formals de Phil Ochs, Tom Paxton o la jova Joan Baez, que havia iniciat ja una carrera
fulgurant a l’altre centre del folksong, a Nova Anglaterra.
Mai va estar
vinculat a cap sindicat, ni compromès directament amb cap moviment polític,
però en aquells temps, sense deixar mai d’utilitzar un llenguatge netament poètic, Dylan va compondre
les cançons de més força política.
Al Greenwich
Vilage adquirí una popularitat notòria. Els poetes el tenien per un ídol, i Dylan va començar a trobar-se còmode amb l’èxit.
Trobava un cert plaer en representar el personatge de pantalons estripats, de
vida difícil, de dormir cada dia en un lloc diferent, al carrer si és
necessari; és el plaer d’acostar-se a la dura vida que portà Woody Guthrie i tots els rodamóns del
folk que el precediren.
Una nit que cantava
amb Jack Elliot, conegué una noia de
17 anys, Suze Rotolo, amb qui ràpidament establí una
relació sentimental. Ella l’introduí en el món apassionat dels universitaris i l’actitud de
contestació davant la vida política i social dominant, i li explicà amb fervor
com sentia el pes de les injustícies.
Esperonat per
l'inquieta Suze, Dylan comença a escriure les primeres cançons
protesta: Oxford town, Master of war i especialment Blowin’in the wind.
Oxford town
Bob Dylan
Blowin’in the wind
Bob Dylan
|
Master of war
Bob Dylan
|
Van sorgir problemes entre ells dos i Suze marxà a Europa una temporada. És quan
Dylan li dedica algunes cançons (Don't
Think Twice, It's All Right, Boots of Spanish Leather), sense
oblidar però el tema polític, que es concretaria en una peça antològica: The time
they are a changing.
Don't
Think Twice, It's All Right
Bob Dylan
The time
they are a changing
Bob Dylan
|
Boots of Spanish Leather
Bob Dylan
|
Després del
primer disc, arribaria el segon àlbum titulat Freewhelin en la que, naturalment, hi figurava l’exitós himne Blowin’in the wind i també Masters
of War, dedicada als que fabriquen armes i els que manen des dels seus
despatxos que milers de joves vagin a la guerra. També en aquest disc hi ha Talking world war III blues, que és la
història d’un que somnia ser el supervivent d’una guerra nuclear. Per altra
banda, segurament A hard rain’s a-gomma fall és la cançó
més important de l’àlbum (vegeu 1962-II). La noia
que surt a la portada del disc, agafada al braç de Bob,
és Suze Rotolo.
Talking world war III blues
Bob Dylan
Aquest any
1963, Dylan actuarà al Newport Folk
Festival (vegeu 1962-II). Allà l’ajudarà Joan Baez,
pràcticament una deixeble de Pete Seeger.
Joan va ser qui feu possible la
presència de Bob al festival i, a partir d’aquell
moment, l’introduí als cercles folksong. La seva ajuda va ser decisiva, sobretot a partir de l’any següent
que farien grans gires compartint cartell.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada