1961
La
rutina sembla haver-se instal·lat en el món del rock and roll, però soterradament s’anava coent alguna cosa, un
canvi, que no emergiria fins el 63 amb l’eclosió dels Beatles.
Les
llistes dels números 1 americanes i britàniques reuneixen noms i cançons ben heterogenis:
Bert Kaempfert (autor de Strangers in the Night que més tard
cantaria Sinatra), Ray
Charles (Hit the road Jack), Everly Brothers, The Marcels (Blue moon), les
últimes d’Elvis Presley (Wooden heart, Surrender, His latest flame), i els consagrats Pat Boone, Shadows i Bobby Vee.
Afrikaan Beat (1961)
Bert
Kaempfert & His Orchestra
|
Hit the road Jack
Ray Charles
|
Crying in the Rain
Everly Brothers
|
Blue moon
The Marcels
|
Wooden heart
Elvis Presley
|
Surrender
Elvis Presley
|
His latest flame
Elvis Presley
|
Moody River (1961)
Pat Boone
|
F.B.I. (1961)
The Shadows
|
Rubber Ball (1961)
Bobby Vee
|
Les
novetats d’aquest any seran, la invasió d’artistes de Phil Spector, l’arribada dels primers productes de la Motown, i l’aparició d’una
noia de 15 anys, la londinenca Helen
Shapiro.
Don't Treat
Me Like a Child
Helen
Shapiro
|
|
You Don't
Know
Helen
Shapiro
|
Walkin
'Back to Happiness
Helen
Shapiro
|
Abans
de fer els 16 anys fou proclamada la millor veu femenina de Gran Bretanya. El
1962 va treure l’últim Top Ten (núm.8)
del Regne Unit amb la balada Little Miss
Lonely.
Little Miss Lonely
Helen
Shapiro
L'any 1963 The Beatles, entre altres artistes, van fer de taloners de Shapiro en una gira pel Regne Unit.
Look Who It Is (1963)
Helen Shapiro
Mentrestant, Hollywood decideix portar a la pantalla una història de bandes rivals de Nova York, en una moderna versió del Romeu i Julieta amb el títol West side story, amb música de Leonard Berstein i amb coreografies revolucionàries.
America
West
side story
Leonard
Bernstein
|
Jet Song
West
side story
Leonard
Bernstein
(Russ
Tamblyn)
|
West side story, que semblava que podia ser el
gran revulsiu per a la jove generació, es convertí en un producte molt ben
elaborat però clarament comercia, que fascina les classes benestants però que, tot i la presència de Nathalie Wood i Russ Tamblyn, no va tenir cap impacte entre els rockers.
Potser la posta en marxa de la Motown i de la Philips Records de Phil Spector marcaran la tònica d’aquest
insípid any 61. Aquest fet farà possible que en el període 61–63, el 33% dels
hits en el mercat pop seran d’intèrprets
negres. Tinguem en compte que en el període 57–60 va ser del 24%, en el 54-56 del 25%, i en el 50–54 fou
del 5%.
Això va ser possible gracies a tres factors:
1.- Els músics negres fan concessions al mercat discogràfic blanc.
2.- Molts joves blancs trenquen amb prejudicis de generacions anteriors i s’identifiquen
amb la música dels negres.
3.- Hi ha un gran moviment en pro dels drets civils dels negres que lluita per
erradicar el racisme de la societat americana.
Una vegada posada en marxa la Motown , Berry
Gordy s’encaparra en posar en òrbita el grup The Miracles capitanejats per Smokey
Robinson, que seria el compositor de tots els èxits del grup, des de Shop Around d’aquest any 61 fins a The Tears Of A
Clown de l’any
70.
Shop Around
The Miracles
|
The Tears Of A Clown
Smokey Robinson & The
Miracles
|
Les primeres artistes milionàries de la firma Motown van ser Mary
Wells i The Marvelettes.
Gladys Knight no es va unir a la Motown fins
el 66, aconseguint un gran èxit amb Every
Beat of My Heart.
The Marvelettes
Please Mr Postman (1961)
|
|
By-by-baby
Mary Wells |
Every Beat of My Heart.
Gladys Knight
|
La resposta de les altres
editores a l’ofensiva de la Motown va ser recolzar absolutament a tres
artistes: Ray Charles, Ben E. King i Salomon Burke. Dels dos primers ja hem sentit Hit de road Jack i Spanish
Harlem. Burke va aconseguir el
primer single amb la cançó Just Out Of Reach, una cançó country escrita per Virgil “Papi” Stewart i enregistrada per Stewart Family l’any 1951.
Just Out Of Reach (1951)
Stewart Family
|
Just Out Of Reach (1961)
Salomon Burke
|
L’única ofensiva blanca a aquest allau de música negra la protagonitzarien Dion, Del Shannon i Gene Pitney i Gene Pitney.
Runaround Sue (1961)
Dion
|
Runaway (1961)
Del Shannon
|
Gene Pitney havia escrit moltes cançons
per a altres rockers (entre elles Hello
Mary Lou que va cantar Ricky Nelson), abans de decidir-se a
cantar en solitari. Va treballar per Phil
Spector, component pels seus grups.
El seu tema He’s a rebel per a The Crystals seria número1 a USA.
He’s a rebel
The Crystals
Per altra banda, l’ofensiva de Phil
Spector consistí en fitxar a Ray
Petersen, The París Sisters, Curtis Lee, Timi Yuro
i, sobre tot, a The Crystals i The Ronettes. El "mur de so" funcionava a la perfecció i
Da doo ron ron (que ja hem vist i
podeu trobar al capítol 1960) serà la més completa i exitosa mostra.
Corinne, Corinna (1960)
Ray Peterson
|
I love how you love me (1961)
The Paris Sisters
|
Pretty Little Angel Eyes (1961)
Curtis Lee
|
She Really Loves You (1961)
Timi Yuro
|
There's No Other Like My Baby
The Crystals
|
Please Mr. Postman (1961)
The Ronettes
|
Corrine, Corrina, que aquí hem sentit cantada per Ray Peterson, és una cançó de blues country molt antiga que té l’estructura
del blues (12 compassos distribuïts en tres parts AAB). Va ser enregistrada per primera vegada per Bo Carter el 1928. S’han fet moltíssimes
versions d’aquesta cançó, i en els estils més diversos: blues, jazz, country, cajun, western swing, rock and roll.
Corrine, Corrina
Bo Carter (1928)
És especialment divertida la
interpretació de Bob Wills & The
Texas Playboys (1940), en l’inconfusible estil western swing del violinista texà Bob
Willis, considerat per a alguns com l’iniciador de la fusió del country-folk amb el blues i el jazz.
Corrine, Corrina
Bob Wills
& The Texas Playboys (1940)
|
Si a Anglaterra, com ja hem vist, la novetat és la joveníssima Helen Shapiro, a França Johnny Halliday provoca, amb un cert retard, el furor dels rockers. Esclata l’era violenta del rock: molts concerts en els que canta Halliday (al Palau d’Esports, a Montbeliard, a Arle...) acaben amb disturbis, amb destrosses i amb la intervenció de la policia. Després d’això es prohibeixen els concerts de Baiona, Canes i Estrasburg.
El setembre de 1961, increïblement, Johnny
canta una balada. Es tracta de Retiens la
nuit que, en definitiva, seria l'èxit més gran de tota la seva carrera. La
lletra d’aquesta romàntica balada és de Charles
Aznavour.
Retiens la nuit (1961)
Johnny Halliday
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada