1962
S’ha dit que el 1962 és l’últim dels “anys estàtics”. La fama dels Beatles estan a punt d’esclatar a toto el món, però mentrestant, s’escampa
un cert desànim: s’eclipsen noms com Paul
Anka, The Everly Brothers, Ricky Nelson i Fats Domino i la gent de tot el món va boja amb frivolitats com el twist.
Twist (1962)
|
Go kart twist. Alta Pressione (1962)
Gianni Morandi
|
Les llistes dels hits
mostren la continuïtat de la supremacia de Presley,
amb tres núm.1 a Estats Units i quatre a Anglaterra i el manteniment de Neil
Sedaka i Ray Charles.
Can't Help Falling In Love
Elvis Presley
|
Good Luck Charm
Elvis Presley
|
She's Not You
Elvis Presley
|
Return To Sender
Elvis Presley
|
En
el cas de Ray Charles s’observa un
canvi en la seva producció. Amb la balada I
can’t atop loving you (de Don Gibson,
que ja hem sentit al capítol 1958), estarà cinc setmanes a dalt de tot de les
llistes, però és un tema que trenca amb la seva cultura negra.
I can’t atop loving you
Ray Charles
Ray Charles és un músic que ve del blues-gospel. Als primers anys de la seva llarga carrera, mentre va estar a Atlantic, mostra el seu autèntic arrelament a la cultura i tradició musical negra.
A
partir de 1960, quan firma per la ABC Records la seva música fa un canvi cap
a un estil més comercial, més baladístic, responent al moviment general que
experimenta el rock and roll aquests mateixos anys. És quan canta Unchain My Heart, You Don't
Know Me i Hit the Road, Jack (que ja hem escoltat) o la mencionada més amunt I can’t stop loving you.
|
Al contrari que Ray Charles és el cas de Sam Cooke, que va començar cantant
cançons per satisfer els blancs (aquest any 62 fins i tot va cantar TheTtwist!) per passar a cançons
destinades als negres, carregades d’influències africanes.
The Twist (1962)
Sam Cooke
Sam Cooke va aprendre música a l’església, com la
majoria de cantants negres. Amb els seus germans va començar a cantar en el
quartet The Singin Children i més
tard va formar part del grup de gospel Highway
QCs. El 1950 va entrar al grup The
Soul Stirrers, amb els que va aconseguir una gran fama entre les
audiències del gospel.
I Have A Friend Above All Others
Sam Cooke & The Soul Stirrers
El
seu primer èxit en el món de la cançó popular, en la cançó no religiosa, fou Lovable, el 1957. Entre el fidels de les esglésies estava molt mal vist
que els cantant de gospel es passessin a la cançó profana. Per això, Sam Cooke va gravar aquesta cançó sota
el pseudònim de Dale Cook.
Lovable
Dale Cook
Després
d’això ja vindria el primer dels molts grans èxits que va aconseguir en la seva curta carrera, You Send me. La seva fama era tan gran
que aviat va fundar la seva pròpia empresa, la SAR Records.
Sam
Cooke va
ser un home compromès amb la lluita pels drets civils dels negres. Va ser amic de Muhammad
Ali, es va apropar a Malcolm X i
va tenir una forta relació amb Martin
Luther King. Amb Muhammad
Ali va
gravar aquesta divertida cançó:
Muhammad Ali & Sam Cooke
En Chain Gang expressa el patiment dels presos que treballen encadenats. La cançó A Change Is Gonna Come (Sé que vindrà un canvi...), pel seu missatge, es pot considerar l’equivalent negre al Blowin' in the Wind de Bob Dylan. Sabem que Cooke va quedar impressionat amb la cançó de Dylan.
Cooke va morir el desembre de 1964 quan
tenia 33 anys. Va morir d’un tret de pistola en un motel de Los Angeles i en
unes circumstàncies poc clares. Es parla d’alcohol, de violació, de robatori, però també es parla
d’una conspiració. No hi va haver massa interès en fer una investigació a fons
del que va passar. La veritat és que Sam
Cooke s’havia convertit en un líder i activista polític perillós per a segons qui. Potser això no
va ser la causa, però la seva mort tranquil·litzà alguns sectors de la societat
americana.
|
La Motown s’aferma i Berry Gordy presenta tres noves estrelles: The Contours, Eddy Holland
i Marvin Gaye.
The Contours van durar molt poc, deixant un
tema clàssic en el so Detroit, Do you Love
me?; The Holland gravaria Jamie i passaria després a formar part
de l’equip Holland-Dozier-Holland,
que firmarien tots els èxits de The Supremes,
The Four Tops i els grans artistes
de la casa.
Do you Love me?
The Contours
|
Jamie
Eddy Holland
|
Holland-Dozier-Holland
Holland-Dozier-Holland va ser un equip de compositors format per Lamont
Dozier i els germans Brian i Edward Holland. Aquest trio és
responsable, en gran part, dels èxits de la Motown Records.
El conegut so Detroit,
queda ben definit en aquestes cançons de The Supremes, un dels grups
més representatius de la firma Motown, i és el segell de la marca Holland-Dozier-Holland.
|
Marvin Gaye es convertiria en la primera
veu masculina de la casa, aconseguint 10 hits
en els tres primers anys de carrera.
El pare de Marvin Gaye era un predicador, ministre de la Casa de Déu, una comunitat
cristiana que exigia el compliment d'uns codis de conducta estrictes i no
celebrava cap festivitat.
Marvin va començar a cantar en el cor de
l'església, un lloc en el qual anys més tard diria «vaig aprendre l'alegria
de la música»; Des dels 15 anys que va començar a formar part de
diferents grups musicals fins que entrà a The Moonglows, en aquells
temps, un dels millors grups de doo-wop, amb els que el
1959 gravà Mama Loocie .
Mama Loocie (1959)
The
Moonglows
El 1961 Marvin Gaye es casà amb Anna Berry, germana de Berry
Gordy, fundador de la Tamla Motown. Els primers treballs en la nova companyia
van ser acompanyar a la bateria, fer veus de cor i tocar el piano en gravacions d’altres artistes. A l'agost de 1961, va debutar com a solista amb The Soulful Moods Of Marvin
Gaye sense massa èxit
The Soulful Moods of Marvin Gay
Marvin Gaye
|
||||||||
Desviant-se del camí de les balades convencionals va compondre That Stubborn Kinda' Fellow (1963), del que es va publicar el senzill que dóna títol a l'àlbum, Hitch Hike i Pride and Joy, els seus primers èxits en Motown.
Després seguiria l'àlbum How Sweet It Is (To Be Loved By You) (1964) i els senzills I'll Be Doggone i Ain't That Peculiar (1965)
|
A
finals d’any, un grup blanc es dedica a recuperar les seves velles cançons del
1957. Es diuen The Four Seasons. El
seu solista Frankie Valli, anys més
tard, va canta la cançó Graese en la pel·lícula
de l’any 1978. S’ha de dir que la cançó és de Barry Gibb, fundador de Bee Gees,
Grease
Frankie Valli
|
The Four Seasons tenien una particularitat:
sent blancs cantaven com si fossin negres. Van causar un gran impacte i col·locaren dues
cançons en el número 1: Sherry, una
bonica balada, i Big girl’s don’t cry.
Sherry
Frankie Valli and the Four Seasons
|
Big Girls Don't Cry
Frankie Valli and the Four Seasons
|
Aquest
any The Tornados, seguint els passos de The
Shadows, traurien un tema instrumental, dominat pel so futurista dels teclats
electrònics, que es convertiria en clàssic. Era un homenatge al satèl·lit de
telecomunicacions Telstar que va ser
posat en òrbita terrestre el juliol d'aquell mateix any.
Telstar
The Tornados
Potser
els personatges debutants en el 62 amb més pes –encara que inicialment amb poc ressò
popular- serien Carole King, Bob Dylan i Judy Collins.
Carole King
ja feia temps que estava ficada en el món discogràfic i havia firmat, junt amb
el seu marit Gerry Goffin, el tema
de The Shirelles Will you Love me tomorrow?, que seria
núm.1.
Will you Love me tomorrow?
The Shirelles
Carole King i Gerry Goffin componien especialment per The Drifters, Tonu Orlando
i Boby Vee, i en el 62 van firmar Locomotion de Little Eve i Chains de The Cookies, que cantaran també The Beatles en el seu primer disc.
Up On The Roof
The Drifters
|
Halfway to Paradise
Tonu Orlando
|
Take Good Care Of My
Baby
Boby Vee
|
Locomotion
Little Ev
|
Chains
The Cookies
|
Don't say nothin' bad about my baby
The Cookies
|
Animada
pels èxits Carole King es posa a
cantar. El seu primer disc inclou Oh,
Neil!, dedicat a Neil Sedaka per
haver-li dedicat Oh, Carol! I la
cançó It might as well rain until
september, que, curiosament no va passar del número 22 a Amèrica però aconseguí el 3 en el hit parade anglès.
Oh, Neil!
Carole King
|
It might as well rain until
september
Carole King
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada